امنیتسئوسئو خارجیسئو داخلی

سی دی ان (CDN) چیست؟ چه کاربردی در سئو و امنیت سایت دارد؟

سی دی ان (CDN) هم یکی از مواردی است که با استفاده از ان سئوی سایت خود را می توانید بهبود دهید. و تنها کار cdn بهبود سئو نیست. سرعت سایت را بالا میبرد و همان طور که احتملا میدانید وقتی مخاطب وارد سایتی شود سرعت سایت حتی اگر فقط ۱ ثانیه تاخیر داشته باشد سایت را میبندد پس یکی از کارهایش افزایش سرعت سایت و امنیت سایت است که به هر کدام از این موارد در ادامه میپردازیم که بهتر با سی دی ان اشنا بشید.

سی دی ان (CDN) چیست؟  چه کاربردی در سئو و امنیت سایت دارد؟-امیرحسین علیاری

سی دی ان (CDN) چیست؟

کلمه CDN مخفف عبارت Content Delivery Network است که در فارسی به معنای شبکه توزیع محتوا است. که وقتی شما این قابلیت رو برای سایتی فعال میکنید. اطلاعات سایت بر روی تعدادی از سرور ها ذخیره میشود و شبکه توزیع محتوا بر اساس موقعیت مکانی کاربر او را به نزدیک ترین سرور وصل میکند و نیاز نیست کاربر به سرور اصلی متصل شود که مقداری طول میکشد.

اما وقتی cdn شما را به نزدیکترین سرور وصل میکند سرعت به طور چشمگیری افزايش پیدا میکند. برای مثال شما وقتی میخواهید سایتی را باز کنید که سرور ان در تهران است و شما در یک استان دیگر هستید اگر ان سایت از cdn استفاده نکند درخواست شما باید به سروری که در تهران وجود دارد ارسال شود و دوباره همین مسیر را برای بازگشت طی کند که مقداری زمان بر است ولی اگر ان سایت از شبکه توزیع محتوا استفاده کند همانطور که گفتم اطلاعاتش در سرور های مختلف ذخیره میشود و شما را به سروری وصل میکند که به شما نزدیکتر است.  و هم کاربران کمتری به دلیل سرعت از دست میدهید و امنیت سایت شما افزایش پیدا میکند و امنیت را در ادامه توضیح خواهم داد.به غیر از مواردی که توضیح داده ام، حتما به تصاویری که در این محتوا قرار داده شده نیز توجه بکنید تا بهتر مفهوم (شبکه توزیع محتوا) را درک بکنید.

سی دی ان (CDN) چیست؟  چه کاربردی در سئو و امنیت سایت دارد؟-امیرحسین علیاری

نقش cdn در امنیت سایت چیست؟

CDN در امنیت نقش قابل توجهی دارد، اگر سایت شما ترافیک و بازدید زیادی داشته باشد ممکن است رقیب هایتان برای اینکه سایت شما را زمین بزنند و رتبه های شما را پایین بیاورند سایت شما را مورد حملاتی قرار دهند که یکی از ان ها حملات دی داس (DDOS) است، دی داس به صورت ناگهانی ترافیک بسیار بالایی را به سمت سایت شما یا همان سرور میفرستد و به دلیل فشار بسیار زیادی که سرور وارد میشود هاست یا سرورتان از دسترس خارج میشود و سایت شما داون میشود. ولی سی دی ان، راه حلی برای این مشکل است، شبکه توزیع محتوا ترافیک و بازدید ها را بین سرور های مختلف پخش میکند و اجازه نمیدهد که فشار بر سرور زیاد شود و برای سرور مشکلی ایجاد شود. حتما به جز شبکه توزیع محتوا سایت خود را مجهز به گواهینامه اس اس ال کنید چراکه تاثیر بسیار خوبی بر فروش، امنیت و حتی سئو دارد.

مزایای شبکه توزیع محتوا چیست؟

اول باید مزایای این مورد را بدانید تا از خرید سی دی ان پشیمان نشوید، حتما هر نوع سایت و کسب و کاری که دارید را از این مورد عالی بهره مند کنید تا یک قدم به پیشرفت نزدیک تر شوید. بریم برای ادامه:

1- بالا بردن سرعت سایت

2- افزایش امنیت سایت. برای مثال جلوگیری از حملات DDOS به صفحه و سایت

3- بهبود سئو

4- در دسترس بودن سایت. وقتی شما این گزینه رو برای سایت خودتون فعال کنید، و نسخه از سایت در سرور های مختلف در مکان های کپی شد. این مورد نیز به مزایا اضافه میشود، وقتی یا زمانی که سرور اصلی مثلا برای تعمیرات در دسترس نباشد، این گزینه سایت شما را از سرور های دیگر نمایش میدهد و سایت از دسترس خارج نمیشود.

5- پایین اوردن نرخ پرش

6- با فعال بودن این گزینه فشار به سرور اصلی کمتر میشود

7- پایین اوردن هزینه های هاست و سرور

تاثیر cdn در سئو سایت؟

1- وقتی سرعت سایت بالا برود تجربه کاربری (ux) بهتری برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. گوگل وقتی کاربری محتوا یا سایتی را دوست داشته باشد به ان رتبه میدهد. که همه دنبال رتبه بهتر هستند و یکی از مواردی میتواند این کار برای شما انجام دهد همین سی دی ان است.

2- باعث میشود ترافیک سرور اصلی کم شود. وقتی کاربر ها سایت شما را از سرور هایی که نزدیکشان است میبینند باعث میشود ترافیک سرور اصلی کمتر شود در نتیجه باعث صرفه جویی هزینه ها میشود

3- اگر شما دارای یک سایت اموزشی هستید، میتوانید با استفاده از سی دی ان فشار سرور را کم و کنید و در هزینه های سرور که برای بازدید بسیار سرور قوی تهیه میکنید رو کم کنید و همچنین با استفاده از شبکه توزیع محتوا سرعت ویدیو های شما در سایت بالا میرود و کاربر با رضایت بیشتری به سایت شما نگاه می کند.

سی دی ان (CDN) چیست؟  چه کاربردی در سئو و امنیت سایت دارد؟-امیرحسین علیاری

4- اگر شما سایتی دارید که بخشی از مخاطبان ان خارج از کشور هستند این گزینه باعث میشود سرعت سایت برای ان ها بیشتر شود. چون ان ها از یک کشور دیگر به سروری که در یک کشور دیگر است درخواست ارسال میکنند و باید زمان زیادی را صبر کنند تا پاسخی از سمت سرور ببینند و بر اساس IP و موقعیت جرافیایی برای ان ها نزدیک ترین سرور را انتخاب میکند حتی اگر از یک کشور دیگر باشند این هم یک مورد دیگر از خوبی های شبکه توزیع محتوا است

5- یکی از مهمترین و بهترین کاربرد های cdn یا شبکه توزیع محتوا بالا بردن امنیت سایت است. به دلیل ارتباط غیر مستقیم با سرور اصلی و مخفی ماندن سرور اصلی و ای پی از چشم هکر ها میتوانید مقداری کار را برای ان ها سخت کنید. اگر شما از این مورد استفاده بکنید سایت شما از حملات DDOS حفظ میشود. سایت شما داون نمیشود، حملات DDOS حملاتی هستند که به طور ناگهانی و همزمان تعداد بسیار زیادی بازدید کننده به سایت شما میفرستد که از توان سرور خارج است که باعث دردسر میشود ولی سی دی ان جلوی این حملات را میگیرد.

از کجا سی دی ان بخریم؟

قیمت سی دی ان بر اساس ماهیانه یا شکل های مختلف است که بستگی به جایی دارد که ازش سرویس سی دی ان رو میخرید. مشهورترین نوع  ان کلودفلر (cloudflare) هست ولی متاسفانه ایران رو تحریم کرده. ولی میتوانید با سرچ کردن از شرکت های داخلی خریداری بکنید. همچنین میتونید سرور سی دی ان رو مثلا المان، فرانسه و… انتخاب بکنید.

بدون شک و تردید شبکه توزیع محتوا رو برای سایت خودتون فعال بکنید، تا مزایا و فواید عالیش نصیبتون بشه. به نظر چیز مهمی نمیاد ولی تاثیر مشتقیمی روی سئو سایتتون داره. حتی اگر نسخه رایگان هم بود عیبی ندارد سعی بکنید به هر نحوی تونستید سریعا از cdn استفاده بکنید. هم به دلیل امنیت تا هکرها نتونن به سایت اسیب برسونن و هم به دلیل سرعت تا کاربرا و در نتیجه گوگل ازتون راضی باشه. همچنین می تونین مقاله الگوریتم دزدان دریایی رو که در ارتباط با حق نشر دیجیتاله مطالعه کنید.

امتیاز شما؟ post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا